(2012) Kevät saapui ja vapaa-aika loppui!

Lady Grace on saanut uudet epoksit pohjaan ja myrkytkin on maalattu.
Kevät on ollut melko rankka kun hommia on painanut pääsääntöisesti vain yksi työmies toisen ollessa kiinni Oton hoitamisessa. Otto (kohta yksi vuotta) on pitänyt arvojärjestyksen kallellaan eikä ole päästänyt unohtamaan mistä tässä kaikessa on kyse. Otto on hieno mies ja erinomaisen kiltti. Ajoittain onkin saanut painaa hommia kahteen mieheen kun sankari on uinunut tutuissa kärryissään päikkäreitä. Oppiipahan lapsi olemaan! Koko kesä tullaan kuitenkin nukkumaan rattaissa, sylissä tai veneen keinuessa joten on varmasti hyvä opetella pois sängystä! =)


Mutta siis kesäloma lähestyy ja venettä duunataan aina kun vain töiltä tai lapselta päästään. Hommat aloitettiin jo syksyllä tietäen, että kevät on lyhyt. Pohja raavittiin auki ja hiottiin iltapuhteena töiden jälkeen. Välillä tuntui siltä, että kippari muuttaisi kohta asumaan rantaan (Me oltaisiin muutettu mukana!). Keväällä viimeisteltiin ja hankittiin Hempelit odottelemaan, että aurinko lämmittäisi kelin sinne kymmenen asteen tietämille.


Suhteellisen viileä kevät ehti pelästyttää kipparin kun ensimmäinen epoksikerros ei sitten alkanutkaan kuivumaan ihan sellaisella vauhdilla kuin olisi voinut olettaa. Kippari kutsui Hempelin edustuksen paikalle. Ihan oikein oli homma  kuitenkin lähtenyt toimimaan joten ei huolta. Seuraavat pari viikkoa oli sitten sääpäivystämistä ja maalaamista. Vesilinjaa nostettiin vanhasta muutamia senttejä sillä veneen sisätilan puiset rimat painavat enemmän kuin missä sen vesilinja on ennen ollut. Samalla maalasimme keventävät raidat. Vesilinjaan valkoinen raita ja sen päälle tumman sininen.



Ennen veneen laskua pitää kyljetkin saada kuntoon. Vedessä ei enää ole mahdollisuutta vahailla tai maalailla vauhtiraitoja joten ne hommat on pohjatöiden lisäksi olleet listalla. Vene ei ollut maailman parhaassa kunnossa kun se viime keväänä purjehdittiin uuteen kotisatamaan ja olemme nyt antaneet sille rakkautta vähän suuremmalla säkillä. Edellisessä satamassa on metalliset joustimet saaneet kylkeen aika ikäviäkin naarmuja. Vaikka vene on muuten ollut erinomaisessa ja hellässä hoivassa kaikki vuotensa niin viimeiset vuodet on olleet sille julmia. Ulkokuoren naarmuja on täytetty ja hiottu. Vanha kaksivärinen raita kyljestä hiottiin (oli muuten ihan persehomma) ja maalattiin samalla sinisellä sävyllä millä vesilinjan yläpuolinen raita.
Kyljet on nyt rubbingilla kiillotettu ja odottavat vahaa sekä sitä valkoista raitaa.


Vielä jää töitä tuleville keväille sillä Ladyn teippaukset pitää uusia ja ruffilla oleva harmaaksi maalattu leveä raita pitää sekin sävyttää siniseksi. Mutta tämän kevään työt alkaa häämöttää loppuaan. Se on hyvä sillä lasku on tilattu perjantaille. Siitä viikko niin lady ja poikakomppania lähtevät trimmaamaan venettä Tallinnaan ja sitten onkin jo siirtopurjehdus Maarinahaminaan. Lomapurjehdus on suunniteltu siis aloitettavaksi Maarianhaminasta. Muutama "tylsä" maili lapsilta pois jo etukäteen. Samalla saa ottaa tuntumaa veneeseen ilman ylimääräistä ohjelmaa.





Ottokin on ollut avuksi. Sangen hauskaa seuraa!
Oton ja siivoilun myötä seuraavaan kertaan. Keveitä tuulia, aurinkoisia kelejä ja leppeitä tunnelmia!

Kommentit

  1. meillä on sary 11 hengessä vaihtui omistus suhde kuin lahjoitin sary,108 tyttärelleni joka jatkaisi kauniin ladyn huoltoa ja kunnospitoa mutta vanha lady heittäyi kyljellen aikoen kuolla ennenkuin jättää vanhan kipparinsa vaikkakin sain puhuttua sen ympäri että tyttäreni hoitaa yhtä hellästi kuin vanhakin että sil viis here st brahestad

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kifskär itäsatama, Merikarhut

Matgruvan, Tammisaaren kansallispuisto. Merikarhut

Irisholm. Oi mikä paratiisi!