(2013) Kevät on täällä ja purjeet kuosissa!
Tästä lähtee tämä purjehduskausi käyntiin. Normaalisti se käynnistyy Helsingin venemessuista, ja niinhän se nytkin teki, mutta ehdin blokikirjan kimppuun vasta nyt.
Tervetuloa kaikki uudet lukijat. Tämä on siis Lady Helmsman "Grace" (jäljempänä Lady Grace, luuska, Diiva ect.) blogikirja. Kirjaamiset aloitettiin, kun vuonna 2011 kesällä miehistöön syntyi yksi pikkukippari lisää. Päätettiin ajoittaa isäkuukausi ja kesäloma rinnakkain ja lähteä kiertämään Itämerta seuraavana kesänä. Koska jokakesäiset "Rakas lomapäiväkirja" -tekstiviestit olisi tulleet maksamaan liikaa, päätimme ottaa käyttöön blogikirjan.
Kesä 2012 meni erittäin värikkäästi.
Purjehdimme kaksi jäätävän viileää kuukautta Itämerta ja onnistuimme palaamaan kotiin ehjin nahoin. Selaa blokikirjaa taaksepäin, niin saat viimekesän kirjauksista esimakua. Olen tässä hetki sitten lisäillyt sinne kuvia ja jatkan niiden päivittämistä lähitulevaisuudessa. Pyrimme blogikirjoituksissa listaamaan satamien palvelutasoja, hintatasoa sekä muuta tuiki tärkeää seikkaa.
Kesä 2013. Jännää. Olemme päättäneet viedä Ladyn uusille vesille Saimaalle. Lady on edellisen Kiparin luotsaamana seilannut erittäin ahkerasti pitkin Itämerta, emmekä ole juurikaan pääseet näyttämään uusia maisemia tälle veneelle ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Nyt tilanne muuttuu. Lady ei ole Saimaalla seilannut, eikä ole miehistökään. Miehistöllä on kyllä vankka kokemus erilaisista olosuhteista mm. Näsijärveltä, sekä luonnollisesti aika kattava tatsi koko Itämeren alueelta, lukuunottamatta Selkämerta ja Pohjanmerta. Miehistö on täpinöissään, sillä kaipuu puhtaaseen järviveteen on kova. Emme malta odottaa uimista järvessä, kirkkaan veden ihanuutta ja järven omaa aallokkoa.
Käytännön seikkoihin siis.
Ladyn vanhassa plotterissa on kartat sähköisessä muodossa ja messuilta haaviin jäi uudet paperikartat Saimaalle. Teimme kuitenkin taktisen moovin ja jätimme ostamatta puolet järvialueen kartoista ja päätimme keskittyä Lappeenranta-Savonlinna akselille. Tämä tuntuu uskaliaalta ja meille mailiahmateille uhkarohkealta, mutta viimevuoden megamailien jälkeen olemme miehistön nuoremmille jäsenille velkaa hengähdystauon ja vähän vähämailisemman kesäloman. Siis reittisuunnittelematon kesä voi tulla!
Viimekesän hurjat kelit huolehtivat, että Lady pääsi (jälleen) telakalle ammattimiesten korjattavaksi. Huolto meni hyvin ja luuska sai hyvän hoidon Leeveneeltä. Vene saatiin nostettua aika pian huollon jälkeen talviteloille. Se on talvehtinut hyvin. Viime kesäinen homeongelma näyttää voitetulta ja kevään huolto tähtää siihen, että se ei enää uusisi. Olemme siis tehneet tarvikehankintoja. Ostimme saksalaisesta luottomyymälästä (SVB) tuulipurjeen, jolla voimme kesällä ohjata ilmavirtaa tehokkaasti veneen sisälle ja näin kuivattaa suurperheen höyryjä.
Keväthuolto pitää sisällään ne perinteiset maalaamiset ym. Purje on huollatettu myös ammattilaisilla, kun rullan vahvikkeet menivät "rullalle". Tänä keväänä nostetaan veneen vesilinjaa edelleen hiukan korkeammalle. Teimme sen jo viime vuonna, mutta se ei riittänyt, vaan vesilinja tuntui olevan edelleen aavistuksen matala. Kokeillaan nyt vetäistä siihen valkoinen myrkky ja katsotaan miten se riittää. Epoksia siinä on kuitenkin alla jo muutama kerros. Maalit ja sisätiloihin öljy on hankittu myös Saksalaisesta luottomyymälästä. Tilasimme sieltä taas ison paketin ja kuljetus maksaa vain 7€. Suomen sisällä, emme näin edullisesti saisi samaa määrää tavaraa kulkemaan edes jalkaisin. Johan siinä menisi jalkamiehellä "polttoaine" kuluihin enemmän, kun yksi tuoppi matkan varrella olevasta baarista maksaa vähintään 4€, ja tuoppeja on juotava kaksi, kun matka on pitkä ja tavaraa paljon.
No joo. Kevät siis tulee ja venettä saa alkaa kohta puunaamaan ihan luvan kanssa. Sitä odotellessa; Son moro!
Tervetuloa kaikki uudet lukijat. Tämä on siis Lady Helmsman "Grace" (jäljempänä Lady Grace, luuska, Diiva ect.) blogikirja. Kirjaamiset aloitettiin, kun vuonna 2011 kesällä miehistöön syntyi yksi pikkukippari lisää. Päätettiin ajoittaa isäkuukausi ja kesäloma rinnakkain ja lähteä kiertämään Itämerta seuraavana kesänä. Koska jokakesäiset "Rakas lomapäiväkirja" -tekstiviestit olisi tulleet maksamaan liikaa, päätimme ottaa käyttöön blogikirjan.
Kesä 2012 meni erittäin värikkäästi.
Purjehdimme kaksi jäätävän viileää kuukautta Itämerta ja onnistuimme palaamaan kotiin ehjin nahoin. Selaa blokikirjaa taaksepäin, niin saat viimekesän kirjauksista esimakua. Olen tässä hetki sitten lisäillyt sinne kuvia ja jatkan niiden päivittämistä lähitulevaisuudessa. Pyrimme blogikirjoituksissa listaamaan satamien palvelutasoja, hintatasoa sekä muuta tuiki tärkeää seikkaa.
Kesä 2013. Jännää. Olemme päättäneet viedä Ladyn uusille vesille Saimaalle. Lady on edellisen Kiparin luotsaamana seilannut erittäin ahkerasti pitkin Itämerta, emmekä ole juurikaan pääseet näyttämään uusia maisemia tälle veneelle ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Nyt tilanne muuttuu. Lady ei ole Saimaalla seilannut, eikä ole miehistökään. Miehistöllä on kyllä vankka kokemus erilaisista olosuhteista mm. Näsijärveltä, sekä luonnollisesti aika kattava tatsi koko Itämeren alueelta, lukuunottamatta Selkämerta ja Pohjanmerta. Miehistö on täpinöissään, sillä kaipuu puhtaaseen järviveteen on kova. Emme malta odottaa uimista järvessä, kirkkaan veden ihanuutta ja järven omaa aallokkoa.
Käytännön seikkoihin siis.
Ladyn vanhassa plotterissa on kartat sähköisessä muodossa ja messuilta haaviin jäi uudet paperikartat Saimaalle. Teimme kuitenkin taktisen moovin ja jätimme ostamatta puolet järvialueen kartoista ja päätimme keskittyä Lappeenranta-Savonlinna akselille. Tämä tuntuu uskaliaalta ja meille mailiahmateille uhkarohkealta, mutta viimevuoden megamailien jälkeen olemme miehistön nuoremmille jäsenille velkaa hengähdystauon ja vähän vähämailisemman kesäloman. Siis reittisuunnittelematon kesä voi tulla!
Viimekesän hurjat kelit huolehtivat, että Lady pääsi (jälleen) telakalle ammattimiesten korjattavaksi. Huolto meni hyvin ja luuska sai hyvän hoidon Leeveneeltä. Vene saatiin nostettua aika pian huollon jälkeen talviteloille. Se on talvehtinut hyvin. Viime kesäinen homeongelma näyttää voitetulta ja kevään huolto tähtää siihen, että se ei enää uusisi. Olemme siis tehneet tarvikehankintoja. Ostimme saksalaisesta luottomyymälästä (SVB) tuulipurjeen, jolla voimme kesällä ohjata ilmavirtaa tehokkaasti veneen sisälle ja näin kuivattaa suurperheen höyryjä.
Keväthuolto pitää sisällään ne perinteiset maalaamiset ym. Purje on huollatettu myös ammattilaisilla, kun rullan vahvikkeet menivät "rullalle". Tänä keväänä nostetaan veneen vesilinjaa edelleen hiukan korkeammalle. Teimme sen jo viime vuonna, mutta se ei riittänyt, vaan vesilinja tuntui olevan edelleen aavistuksen matala. Kokeillaan nyt vetäistä siihen valkoinen myrkky ja katsotaan miten se riittää. Epoksia siinä on kuitenkin alla jo muutama kerros. Maalit ja sisätiloihin öljy on hankittu myös Saksalaisesta luottomyymälästä. Tilasimme sieltä taas ison paketin ja kuljetus maksaa vain 7€. Suomen sisällä, emme näin edullisesti saisi samaa määrää tavaraa kulkemaan edes jalkaisin. Johan siinä menisi jalkamiehellä "polttoaine" kuluihin enemmän, kun yksi tuoppi matkan varrella olevasta baarista maksaa vähintään 4€, ja tuoppeja on juotava kaksi, kun matka on pitkä ja tavaraa paljon.
No joo. Kevät siis tulee ja venettä saa alkaa kohta puunaamaan ihan luvan kanssa. Sitä odotellessa; Son moro!
Kevät on todella ovella ja kesää odotetaan. Täällä odotetaan myös, että pääsee lukemaan Ladyn seikkailuja Saimalla!Ihanaa kevään odotusta koko perheelle!
VastaaPoista