(2012) Siirtopurjehdus Maarianhaminaan

Perillä.

Kaksi ja puoli vuorokautta kryssiä, myötätuulta ja palaneita nenänpäitä.
Koska osa lomalaisista on melko nuoria ja tylsistymismomentti saattaa joskus käydä ylivoimaiseksi, päätimme siirtää veneen kahteen mieheen Maarianhaminaan jo etukäteen. Luonnollisesti säät vaikuttivat paljon siihen tuleeko siirrosta mitään, mutta sään jumala oli meille armollinen ja päästi meidät matkaan.

Lapset kuskattiin hoitoon perjantaina päivällä ja neljän jälkeen oltiin jo irrottamassa köysiä kotisatamassa. Ilta oli mielestäni mukava ja päätettiin mennä niin pitkälle kuin pippuri kasvaa eli 41nm Barosundin kaupan laituriin. Kello 00:30 painui päät tyynyyn.

Aamulla kello 5:30 kilahti kipparin puhelin lähdön merkiksi ja aamupalaksi keitetyt munat syötiin matkalla kohti seuraavaa yöpaikkaa. Päivä kryssittiin aika tehokkaasti. Tällä reissulla on ollut parhaat ruoat mitä on näillä reissuilla ikuna syöty. Testasimme uunia seilissä ja hyvin toimii.

Shampanjaa ja makkaraa. Ihan toimiva yhdistelmä!

Pysähdyimme Vänöön päivälliselle ja yöksi kryssittiin Jurmon kauniille saarelle. Lasi punkkua illallisen painikkeeksi ja pää tyynyyn kellon ollessa puolilla öin.

Jurmo

Jurmon kahvila ei ollut enää yöllä auki... kummallista.

Aamu oli jo pitkällä kellon soidessa 5:30 ja köydet irtosi Jurmosta rauhallisessa tuulenvireessä. Tässä vaiheessa oli käynyt taas selväksi, että Lady on satamamanöövereissä hankala tyttö. Hengissä on kuitenkin selvitty ja ilman suurempia naarmuja. Päivä taittui monipuolisesti kryssillä ja jopa spinaakkeria saatiin testattua.

Paikattu, mutta toimiva 96m2 spinaakkeri.

Aurinko poltti meidät pandakarhuiksi ja siitäkös saa taas kotona kuulla! Illalla noin 81nm jälkeen päätettiin pistäytyä illallisella Rödhamnissa. Mahtava saari ja ehdottomasti käymisen arvoinen. Sitäpaitsi siellä oli kesä.

Rödhamn. <3

Koska maanantaille oli luvattu kovia tuulia ja tiukasti vasten kulkemaamme suuntaa, lähdimme yöksi Marikseen. Pieni rantautumisharjoitus vielä ennen yöpuulle käymistä. Totesimme, ettei paalukiinnitys ole nyt ihan ideaali ja käänsimme vanhan luuskan kylkikiinnitykseen naapurilaituriin.

Maarianhamina ja huolellinen kylkikiinnitys.

Seuraavana aamuna nukuttiin pitkään eli jopa puoli yhdeksään ja leppoisteltiin koko päivä pienen nikkaroinnin ja viimeistelyn merkeissä. Maris on edelleen kaunis kaupunki ja se siivitti meidät ihan lomatunnelmiin. Mariksen Itäsatama on palveluiltaan ja hinnaltaa erinomainen. Vene kuin vene 25€ ja hintaan sisältyy ihan käypänen sauna, suihkut, jätehuolto, sähkö, vesi ja lippu risteilylle Ruotsiin. Ei hullumpaa. Satamakapteeneja on kaksi miestä ja he kuulostavat puhelimessa ihan samalta mieheltä. Ystävällisiä ukkoja, paitsi, että unohtivat kertoa toisillee, mitä oli minun kanssa sovittu. Mutta eipä se nyt juuri paina. Toinen heistä lupasi pitää venettä silmällä ja saimme jättää Ladyn kylkikiinnitykseen laiturin päähän. Soittelen sunnuntai aamuna herroille uudelleen. Jännä nähdä onko sovittu 50€ viikkosäilytyshinta muuttunut!

Ensi sunnuntaina lomamatka siis alkaa. Sitä odotellessa; keveitä tuulia ja leppeitä kevätpäiviä!

ps. Tallinnan matka meni kuuleman mukaan hyvin. Ladyn kansi vahattiin kelvollisesti ja loppuaika meni ilmeisen kosteissa merkeissä!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kifskär itäsatama, Merikarhut

Matgruvan, Tammisaaren kansallispuisto. Merikarhut

Irisholm. Oi mikä paratiisi!